شنبه, ۵ فروردین ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | 2023-03-25
کد خبر: 66998 |
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲ | ارسال توسط :
1 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، منصور منصوری امروز در نشست خبری انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو  با اشاره وضعیت تولید خودرو در سال آینده گفت:  یکی از موارد که سال آینده با آن روبه‌رو می‌شویم افزایش تیراژ تولید است؛ در حال حاضر سایپا روزانه ۲ هزار و ایران خودرو ۲ هزار و ۴۰۰ […]

امتیاز دادید؟(سمت چپ بیشترین)

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، منصور منصوری امروز در نشست خبری انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو  با اشاره وضعیت تولید خودرو در سال آینده گفت:  یکی از موارد که سال آینده با آن روبه‌رو می‌شویم افزایش تیراژ تولید است؛ در حال حاضر سایپا روزانه ۲ هزار و ایران خودرو ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه تولید می‌کند که به صورت عبور مستقیم است و  خودروی ناقص تولید نمی‌شود لذا وظیفه قطعه‌سازان سنگین‌تر و سخت‌تر می شود.‌

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو  اظهار داشت :امسال در کیفیت خودروها رشد ۱۵ درصدی داشته‌ایم.

وی به توسعه محصولات جدید اشاره کرد و افزود: سال آینده شاهد تولید خودروهای جدید خواهیم بود‌ به طوری که یکی از خودروسازان امسال ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری انجام داده است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اظهار داشت: تعدیل قیمت قطعات باید انجام شود در حال حاضر این تعدیل  در پایان  سال صورت می‌گیرد و با این وضعیت قطعه‌سازان با مشکل مواجه می‌شوند  به این دلیل که قطعه‌ساز براساس قیمت روز هزینه می‌کند اما مطالبات را با قیمت قبلی دریافت می‌کند.

منصوری با تاکید بر اینکه پرداخت مطالبات باید ۱۲۰ روزه باشد گفت:  اما پرداخت‌ها با تاخیر انجام می‌شود.

منصوری اظهار داشت : تامین ارز خودروها با تاخیر انجام می شود.

وی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه، گفت: بر اساس برنامه وزارت صمت یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو باید در سال آینده تولید شود.

وی بیان داشت: با توجه به طولانی شدن پرداخت ۱۲۰ روزه خودروسازان به قطعه‌سازان حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان مطالبه از خودروسازان وجود دارد.

منصوری گفت: دشواری‌های تأمین مواد اولیه داخلی از جمله مس، فولاد، آلومینیوم باعث متوقف شدن فروش اعتباری کارخانجات به قطعه‌سازان شده است که این موضوع نیز از دیگر مشکلات و موانع سر راه قطعه‌سازان است.

در ادامه این نشست گلوردی گلستانی رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با اشاره به شرایط سخت تورمی و کاهش قدرت خرید گفت:‌ بر این اساس ما از خودروسازان می‌خواهیم تا به موقع پرداختی‌های قطعه‌سازان را انجام دهند.

وی افزود: قطعه‌سازان در خصوص تیراژ تولید و تأمین قطعات و تکمیل خودروهای ناقص کف پارکینگ‌ها عملکرد خوبی برای خودروسازان داشته‌اند ولذا این انتظار وجود دارد تا آنها نیز پرداخت‌ها را به موقع انجام دهند.

گلستانی بیان داشت: باید شرایط تعدیل قیمت‌ها و قراردادهای قطعه‌سازان با خودروسازان فراهم شود تا بدین وسیله بخشی از مشکلات قطعه‌سازان مرتفع شود.

وی بیان داشت: در سال جاری کیفیت قطعات تولیدی بهبود داشته و امیدواریم مشکلات از سوی خودروسازان حل شود.

* مونتاژ کاری موجب مرگ صنعت قطعه‌سازی کشور می‌شود 

در ادامه این نشست، اصغر خسروشاهی، عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، با بیان اینکه ۳ دهه در صنعت خودرو سرمایه‌گذاری شده و توسعه یافته است اما به دلیل سیاست‌گذاری در معرض تهدید است و اگر بصورت جدی به آن پرداخته نشود باعث از بین رفتن زیرساخت‌های صنعت خودرو می‌شود. 

وی افزود: راه‌اندازی خطوط مونتاژ فول سی کی دی و ورادات قطعات از چین و … مشکل جدی ما است. این نوع واردات برای کشوری است که به تازگی در صنعت خودرو سرمایه‌گذاری کرده است اما برای کشور ما که بیش از ۶۰ سال  در صنعت خودرو فعالیت داریم و این مرحله را ۶۰ سال پیش طی کرده است لذا دوباره وارد مرحله واردات فول سی کی دی شدن و قطعات را به طور کامل وارد کردن یک فاجعه بزرگ است که با توجه به عدم سیاست صحیح وزارت صمت در کشور در حال توسعه است و توسعه صنعت مونتاژ به معنای مرگ قطعه‌سازی و به معنای مرگ تحول صنعت خودرو کشور است. 

خسرو شاهی بیان داشت: امسال ۱۲۰ هزار دستگاه شرکت‌های مختلف بصورت فول سی کی دی وارد کرده‌اند در حالی که وضعیت تولیدات داخلی خوب بوده است و نکته مورد توجه اینکه تقریبا ارزبری تولید و مونتاژ نیز یکسان است. 

وی افزود: شرکت‌های مونتاژ کار سودهای کلانی حاصل می‌کنند و این در حالی است که این سیاست گذاری غلط است و باعث می‌شود شرکت‌های بزرگ نیز به دنبال مونتاژ کاری بروند. 

* افزایش قیمت خودرو با فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت

در ادامه مازیار بیگلو عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اظهار داشت: شورای رقابت فرمول قیمت‌گذاری خودرو را اصلاح کرده و براساس فرمول شورای رقابت قیمت خودرو در کارخانه براساس مدل‌‌هایی که دارند  بین ۳۰ تا ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت. 

وی افزود: عرضه خودرو در بورس یک راه گذار موقت است و در هیچ جای دنیا خودرو در بورس عرضه نمی‌شود. 

بیگلو بیان داشت: اگر سیاست گذاری شورای رقابت و قیمت‌گذاری جدید و عرضه در بورس که مجلس مصوب خواهد کرد اجرا شود، روند اصلاح وضعیت نقدینگی قطعه‌سازان از نیمه دوم سال ‌آینده بهبود خواهد یافت. 

* مطالبات ۶۰ هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان از دو خودروساز بزرگ کشور 

فرهاد بهنیا در ادامه این نشست در رابطه با مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان بیان داشت: مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان از دو خودروساز بزرگ  است و این در حالی است که وزیر صمت نسبت به پرداخت‌ها تاکید کرده بود  و مدیرعامل دو خودرو ساز نیز تعهد داده بودند که پرداخت‌ها را زودتر انجام دهند. 

 سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: این در حالی است قطعه‌سازان در سال گذشته ۲۰۲۲ یکی عوامل ارتقا جایگاه صنعت خودرو  در جهان شده‌اند و لذا با تولید کمی و کیفی باعث شدند که خودروهای کف کارخانه‌ها جمع شوند و همچنین خودروسازان در جایگاه ۱۱ جهان قرار بگیرند. 

بهنیا اظهار داشت: این در حالی است که خواسته‌های قطعه‌سازان محقق نشده است و در این شرایط بسیار از قطعه‌سازان دچار مشکل هستند و لذا اگر شرایط اینگونه پیش برود تحقق تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو در سال آینده امکان پذیر نیست. 

پایان پیام/ 


    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط روزی تازه در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید